PředmluvaMoje a Blackkillova snaha o guidy je jako házení perel sviním. Osobně by mě zajímalo čím je způsobena ta neaktivita DKček na fóru, protože rozhodně to není tím, žeby byli tak zběhlý ve své classe, že se už ničemu nemají co přiučit, nebo o ničem diskutovat – ohledně jde to vidět i na DPSkách rotaci a podobných záležitostech.
Tak či tak rozhodl jsem se vytvořit slíbený guide k tankování.
!Nebojte se diskutovat, proto tady taky sme
!Protože to hodlám zpracovat ve formě all-tanking guidu tak začneme spíše obecnýma věcma.
Na úvod DK je podle specu nejvariabilnějším tankem pod Měsícem, ale také obtížným k zahrání. Není těžké DK tanka zahrát, ale je už složitější ho zahrát dobře/správně (ne jako paladina -.-)
Staty a gearNa tanka se obecně budou volit defenzivní staty mezi něž patří – defense, dodge, parry, armor; ale zároveň je vhodné dosáhnout některých poněkud duležitých hodnot hit a expertise ratingu.
Hit ratingNutných je minimálně
8% melee hit (263 hit rating) abychom si caply ability.
Pokud nechcete missnout taunt tak je nutné dosáhnout až 341 hit ratingu jelikož taunt je počítán jako spell. (všechny hodnoty už započítané s talenty)
Pro blood DK bez určitého talentu by pak spell hit cap byl klasických 17% spell hit rating, ale s 341 hit rat je pravděpodobnost missu už dostatečně nízká na to, aby člověk musel získávat aditivní hit.
ExpertiseJe vhodné dosáhnout expertise capu činícího
26 exp bodů (neboli 173 exp rating). Opět započteno i s talenty. V případě blood tanka je potřeba expertise ratingu o něco málo méně.
Samozřejmě je možné nemít expertise vůbec, ale je to vhodný stat z duvodu systému bossů, kteří když vám dají parry tak se jim zracuje timer na autoattack => větší zátěž na healera(y).
DefenseDo 5man HC dungů je cap 535. Na raidy
540 přes toto číslo nejede vlak, kdo má míň a tankuje raidy by si zasloužil kick do zadku. V praxi to znamená
140 defense pointů (689 defense rating) z gearu, protože 400 defense máte jen z toho, že jste 80ka. Pokud máte overcap není to na škodu, protože vám defense mimojiné zvětšuje i avoidance, rozhodně to ale není nikterak užitečný stat po dosažení capu.
Stamina„Díky“ debuffu v ICC snižujícímu dodge o 20% je
hlavním statem stamina, abyste vydrželi více opakovaných zásahů od bossa. Je to tedy primární stat tanků po dosažení nezbytných náležitostí.
ArmorDalší usefull defenzivní stat. Pokud ho máte a nijak vás nelimituje v selekci gearu tak není na škodu, nicméně nezapomeňme, že čím víc ho máte tím míň se projeví, tj. je dobré ho mít ale nic by se nemělo přehánět a je lepší si gear vybalancovat než zaměřit jen jedním směrem.
Dodge a parry2 staty, které svoje uplatnění nacházeli zejména v pre-ToGC éře díky četným encounterům v niž svoji roly hrály různí addi a bossové nedávali takové pecky. Tyto staty se bezděčně získávají sami spolu s gearem
SigilJednoznačně "Sigil of Insolence" (245ilvl);
no exceptions! Na 264kový sigil zapomeňte, i přestože při full nastackování poskytuje o zcela zanedbatelných 20 dodge ratingu navíc. Volba 245sigilu je způsobena větší dynamičnosti procu resp. jeho okamžitosti.
Weapon of choicePro UH a Blood tanka platí, že 264 nebo
277 2-hand PvP weapon je nejlepší tankovací zbraní in-game. V případě vaší neúčasti na PvP je dobrou variantou ještě Bryntroll The Bone Arbiter, Shadow’s Edge, nebo jiná klasická PvE zbraň.
PvE zbraně mají výhodu v tom, že správnou volbou si mužete doplnit stat, který vám chybí. Například pokud si zvolíte "The Cryptmaker" tak nároky na hit rating ze zbytku gearu jsou o poznání menší.
U DW Frost tanka se uplatňují podobné důvody pro zvolení si zbraně. Výhodou je, že existují tankovací one-weapony, které bohužel ale jsou velmi rychlé.
Opět velmi dobrou volbou jsou 2x264/277 PvP one-handy se speed 2.6
Osobně se mi nejvíc osvědčila kombinace 2,6 speed PvP one handy (v main handě) s tankovací mackou z Professora "Last Word" (v off-handě)
PvE dmg one-hand weapony v tomhle aspektu spíše zaostávají
Gemování a enchantyMeta gem – Austere Earthsiege Diamond (+32stam +2% armor z věcí)
Modrý gem – jednoznačně Solid (+30Stam)
Ostatní gemy – pokud se jedná o věc s 2 socket slotami z nichž aspoň jeden je modrý a socket bonus je +9 stamina pak je vhodné dodržet socket bonus a doplnit do páru druhým kombinovaným gemem, zpravidla +10parry+15stam nebo +10hit+15stam.
Head - Arcanum of the Stalwart Protector (
37stam + 20def)
Shoulders - Greater Inscription of the Gladiator (
30stam+15resil)
Back – Mighty Armor (
+225armor)/Major Agility (
+22agi)/Titanweave (
+16def)
Chest – Powerful Stats (10 all stats)/Heavy Borean Armor Kit (18stam)
Wrist – Major Stamina (
+40stam)
Legy – Frosthide Leg Armor (
55stam+22agi)
Ruce – Precision (
20hit)/Heavy Borean Armor Kit (
+18stam)
Boty – Greater Fortitude (
+22stam)/Tuskarr’s Vitality (
15stam+movement speed)
Při používání enchantů vlastních konkrétní profesi (resp. trade skillu) tak si musíte dávat pozor na to co přidává. U většiny takových enchantů je to v pohodě, protože se jedná jen o lepší klasické enchanty, ale například je značně nemoudré si nahazovat enchant z Inscription na tanka; je tedy lepší zvolit ench za honory.
Weapon enchantyV případě UH a Blood tanka si mužeme zvolit:
Rune Of The Fallen Crusader nebo Rune of Swordshattering
Jedna nám přidává STR (větší dmg+parry na proc) a druhá flat +4% parry + redukci disarmu
Za předpokladu, že nemáte def cap pak povinností je nahození
Rune of the Stoneskin Gargoyle (je možné si ji ponechat i po dovršení def capu pro
bonusovou staminu)
Pro frost tanka pak volíme kombinaci:
Main hand– Rune Of The Fallen Crusader
Off hand - Rune of Swordbreaking
Opět pokud nemáme dostatek defense tak je nutné zvolit 1-2x Rune of the Nerubian Carapace
Minor glyphy se také nebudou nijak lišit u jednotlivých speců, takže je vypíši už předem:
Glyph Of Pestilence
Glyph Of Raise Dead
Glyph Of Horn of Winter
UtilityFlask of Stoneblood - +1300 HP na hodinu
Rumsey Rum Black Label – 15Stam na 15minut
Jídlo esenciálně jakékoli
Cooldowny společné všem specůmIcebound Fortitude – redukce příchozího dmgu
Anti-magic Shell – absorpce magic dmgu
Army Of The Dead – využití jako dmg redukce
A nyní snad už k samotným tankovacím buildům.
Blood tank
CharakterizaceZe všech speců je
Blood tank bezesporu
nejodolnější, to však ruku v ruce sebou přináší i nějaká omezení. Ze všech DK tank speců je zároveň také specem s nejmenším single-target a AoE aggrem (není to paladin).
Jedna z nejvýznačnějších schopností blood tanka je jeho
selfhealing na čemž je založen. Pokud nejste blood tankem jen, protože to nejvíc vydrží a správně chápete pointu tohoto spec pak dokážete healerům opravdu hodně odlehčit a zachránit se v situacích kdy healer s vámi nestíhá běhat (například na professorovi).
TalentyTalenty se dají seskládat opravdu různorodě a proto i já zde uvedu více možností i s komentářem. Pochopitelně existují i další variace, které jsou vyloženě exklusivně adaptovány na hrací styl jen jednoho hráče.
http://talent.mmo-champion.com/?deathknight#eYEsB4--119PV35,,12213Extrémně defensivní talenty. Je nutné vědět jak si udržet aggro (více v sekci Combat a rotace). Bonusové STR ze všech tří speců se promítne v parry.
Vhodný build pro přežití a nedůvěru v ostatní hráče. Přehozením 2 talent pointů z "Epidemic" do "Might Of Mograine" dostáváte talenty na krátkou (konečnou) rotaci.
Tyto talenty ve variantě na krátkou rotaci používám já
http://talent.mmo-champion.com/?deathknight#tYEcR0qhFRICs_,,12213Dalším přeskládáním talentů dostanete více útočné talenty což má za následek větší tvorbu aggra vůči targetu. Přičemž je zachován bonus možnosti interruptu bez RP costu.
http://talent.mmo-champion.com/?deathknight#Yhu3RDoYQVcgW,,12213Další možností jsou silně offensivní talenty zaměřené více na aggro a držení větších skupin mobů. Jsou koncipovány na dlouhou (nekonečnou) rotaci s enormním důrazem kladeným na využívání Heart Striku.
Existuje možnost přeskládání 3 pointů z "Virulence" do "Bloody Vengeance", pro další synergii s Heart Strikem
Proč ne poslední 2 talenty v blood stromu?"Dancing Rune Weapon" – k tomu bych jen podotkl, že tento talent je výsměch DKčkům.
"Blood Gorged" – 10% ArP se neprojeví a jako tank nejste 100% času nad 75% HP takže je vhodné talent pointy investovat jinam.
Poznámka k talentu "Scent Of Blood" – osobně sem ho tam zakomponoval jen pro utvoření postupky. Jinak na 2hand tanky více než 1/3 bych nedával, protože autoattack je zpravidla zkonzumován na Rune Strike, z kterého vám neprocne +10RP na úder, takže občas se stane, že ikdyž máte Scent Of Blood aktivní tak ho ani v daném intervalovém okně nevyužijete. Jeho efektivita je relativně spekulativní; vždy je možné tento talent point šupnout do jiných low tier talentů.
Poznámka k "Mark Of Blood" – byť na PvP je to vtipný talent tak v PvE příliš využití nenajde, protože bude fungovat podobně jako Earth Shield (90%+ overheal) co se týče target healu. A v případě, že boss má jakýkoli AoE spell tak okamžitě healne všechny zasažené a celý efekt tohoto talentu je zkonzumován během okamžiku (řádově max. v sekundách).
Major GlyphyGlyph Of Rune Strike
Glyph Of Vampiric Blood
Glyph Of Rune Tap; případně Of Disease nebo Of Death And Decay (v závislosti na talentech)
Combat a rotaceBude se dělit na volnou dlouhou rotaci, která je do značné míry velmi podobná rotaci klasického DPSka a krátkou pevnou rotaci případně na jejich kombinaci v závislosti na vnějších vlivech
Budeme předpokládat úplné zmakrování Rune Striku
Krátká rotaceIT --> PS --> (HS) --> DS --> (2x) HS (+ namakrovaný Rune Strike; výsledkem je že na DC nebude RP v případě, že na sobě máte aspoň jedneho moba)
Podpora healu pomocí Death Striku a obstojná hodnota generovaného aggra.
V případě dostatku aggra lze „přepnout“ na kombinovanou rotaci, která zahrnuje využití jedné sady death run na 2 Heart Striky a další sadu na klasický refresh disease.
Tj.
(předpoklad 2-4 death run) IT+PS --> 4x HS --> IT+PS --> DS --> 2x HS a zpět na začátek
Tato rotace vám zpravidla zajistí aspoň jednu aktivní death/blood runu na případné excesivní využití například na "Blood Tap" nebo "Vampiric Blood".
Dlouhá rotaceRefresh DoTek je zajištěn glyphem a moc se neliší od rotace standardního blood DPSka.
Tj. opening --> HS na death runy, DS na normální frost/UH runy a refresh DoTek při jejich časovém vyprchávání.
„Výhodou“ je pocit nekonečné rotace. Do této rotace je jednodušší zařadit případný potřebný Death Strike nebo využití run na cooldownové ability. Menší tvorba aggra jako u krátké rotace, ale větší schopnost držení více targetů díky HS splash DMGu a procu Death Coil.
V případě kdy se nám aggra nedostává pak je na čase nasadit
těžký kalibr v podobě
4xIT killer combo streaku Vytvoříme si 4x Death Runu a každou z nich použijeme na Icy Touch, protože Icy Touch je abilita s nějvětším přepočtem aggra. Takto opakujte až do okamžiku kdy uznáme, že aggro je v pořádku a můžeme přepnout do standardní rotace.
Talentové cooldownyRune Tap – self(s glyphem +party) heal abilita sloužíčí jednak k odlehčení healerům v krizové situaci a taky jako lifesaver když není okamžitý heal dostupný. Což znamená, že se nejedná o spamovatelnou abilitu a byť je její CD docela nízký je potřeba s ní nakládat s rozvahou a neplýtvat jí jen tak.
Vampiric Blood – dalo by se přirovnat k slabšímu Last Standu u warriora. Při použití se vám zvýší max. HPčka a navíc healovací mechanismy na vás jsou o 35% silnější.
Dual Wield Frost tank
CharakterizaceZe všech tří speců je frost ten s největším single target aggrem, popravdě v případě kdy víte jak s tímto faktem zacházet pak je frost tank subjektem s
nejsilnějším single target aggrem ingame (
ani paladin na nás nemá!). AoE aggro dost záleží na využití proců a střídání targetů a částečně i na štěstí
Bohužel, ale spolu s unholy tankem nevydrží tolik co blood, což je vlastně asi jediný důvod proč frost a UH tank se moc nehrají, i přestože jsou tp bez problému schopni vydržet
TalentyPopravdě, jelikož sám sem poslední dobou už moc častokrát netankoval tak příliš mnoho variací talentů vám nepředvedu, možná i proto, že tyto jsou nejefektivnější
http://talent.mmo-champion.com/?deathknight#eYEW1zrMVkoi7V,,12213Velmi dobře vybalancované talenty z hlediska útočného i obranného.
Hlavním zdrojem DMG u frost tanka je Rune Strike což vede k rozhodnutí si vzít 3/3 "Scent Of Blood", protože 45% haste na melee a dvě zbraně nám dovolí naplno uvolnit zuřivost tohoto talentu.
Máme 2 volné talenty, které mužem investovat podle libosti do - 2/5 "Bladed Armor" nebo 2/2 "Chill Of The Grave", nebo 2/3 "Ravenous Dead"
Všimněte si, že talenty jsou koncipované na krátkou rotaci (více v dalších sekcích)
Major GlyphyGlyph Of Obliterate
Glyph Of Rune Strike
Jako 3. glyph se dá použít prakticky cokoli, osobně bych doporučil
Glyph Of Disease (užitečný na AoE tanka, nebo při dostatečném aggru jako support dmg)
Krom toho se dá použít celá škála jiných glyphu
Od glyph of Dark Command, přes Of Anti-Magic Shell až po of Unbreakable Armor
Možná se divíte proč ne Of Frost Strike. Odpověď vychází z praxe, pokud jste MT nebo aspoň cokoli tankujete a nestojíte tam jak péro tak i přes 3/3 Scent Of Blood RP na Frost Strike prostě mít nebudete.
Combat a rotaceJe téměř až paradoxní, že pokud budeme postupovat jako DPSko v rotaci tak dosáhneme daleko nižšího aggra než je potenciální
Frost tank je tedy jak už jsme mohli z talentů poznat designován na následující krátkou pevnou rotaci:
IT --> PS --> BS --> OB --> BS (Rune Strike máme zmakrovaný tím pádem nám na Frost Strike RP nezbývá)
Opět tato rotace ještě stále nepokrývá maximální možné TPS (Threat/s), které by se dalo získat, ale nejlépe využívá runy tak, aby talenty stále měly smysl a dává prostor talentům možnost procnutí a využití tohoto procu ve správný okamžik.
Co se tohoto týče tak frost tank je
nejjednodušší na zahrání v případě
single-targetu, daleko složitější je to v případě AoE tankování u kterého se už taková jednoduchá rotace využít nedá.
(Nebudeme si nic nalhávat a přiznáme si, že v případě single targetu je frost tank aktivně jednotlačítková postavička,
COŽ nám ale dává možnost se daleko více soustředit na fight)
Talentové cooldownyUnbreakable Armor – asi nejslabší defensivní CD ze všech tří stromů. Zvyšuje armor a STR (=> parry)
Howling Blast – AoE abilita sloužící k dmgování, používaná zejména při AoE tankování, nebo v případě procu talentu tak i single
Unholy tank
CharakterizaceNejzáhadnějším z tank speců, které DK má, zároveň však také nejtěžším k zvládnutí. Slušné single-target aggro, ale věc v které unholy tank opravdu vyniká je
AoE aggro a když myslím AoE tak opravdu si pod tím představte tankování 10 a víc mobů v jeden okamžik zároveň. Navíc je UH tank ještě vynikající magic tank
TalentyTalenty jsou dosti ošemetné, protože se musíme vyhnout několika „postupkovým“ talentům, protože jsou zcela nepoužitelné.
http://talent.mmo-champion.com/?deathknight#34SdXCIMXwKBIm,YSd,12213Tohle je vlastně nutná kostra, ve které nám haprují 2 talenty, které mužete vložit kam chcete. Osobně bych je investoval do 2/5 Bladed Armor.
O jiných variantách unholy tank talentů se ani moc více nedá uvažovat, protože jsou velmi striktně limitovány talenty v samotném UH stromě, ale i potřebnými talenty v ostatních stromech
(Možnost je ještě investovat do Anti-Magic Zone jako jistý druh supportu raidu)
Major GlyphyGlyph Of Rune Strike
Glyph Of Death And Decay
Glyph Of Disease
Jiná další možná kombinace prostě není; leda tak místo Of Disease něco, ale nemá to praktického využití navíc zpracovat EFEKTIVNÍ talenty, které by využívaly něčeho jiného by bylo extrémně těžké.
GearU předchozích tankovacích speců žádné speciální nároky na gear nebyly, nicméně zde s příchodem ICC je povinnost vlastnit 2 kusy T10 DK tankovacího setu (povinnost protože tu ta možnost existuje, na předchozích sezónách nebyla).Tzv.
"We do what we must because we can" - GLaDOSCombat a rotace Jak jsem již výše avizoval tak unholy tank je nejobtížnějším k zvládnutí. Je nutné velice pozorně si všímat internal CD na runách stejně tak jako CD na D&D abyste maximalizovali vaše TPS. Stejně tak musíte mít jistou intuici nebo vizi toho kam s bossem hodláte směřovat a kam si můžete dovolit se pohnout. Je to z toho důvodu, že
hlavním zdrojem aggra je Death And Decay což je AoE spell, takže když z něj boss vyběhne tak jste ztratili CD a runy.
Opening je IT+PS --> Pestilence (za předpokladu že jsou v okolí mobové) --> D&D --> BS
Samotná rotace je nekonečná, kdy si hlídáte runy a CD na D&D a na CD ho používáte, jinak refreshujete DoTky a používáte SS a BS.
Teorie zní jednoduše, ale provedení je o poznání horší
V případě absence talentu "Epidemic" by rotace (konečná) mezi ostatními abilitami a D&D byla o poznání složitější, nicméně při jejím úplném zvládnutí by ve výsledku byla nejefektivnější z možných.
Talentové cooldownyBone Shield – defensivní talent diskutabilního využití, snižující příchozí dmg o 20%
(Anti-magic Zone – absorbuje příchozí magic dmg všem hráčům uvnitř sféry (dlouho nevydrží))
ZAPOJTE SE DO DISKUZE!
PS: Zatím jen pracovní verze, další grafický edit dodám až bude čas. Doufám, že se vám to aspoň zatím takhle bude líbit a budete dbát spíše na obsah než na grafickou stránku věci